MAJ
2022

Ku świadomości i pamięci historycznej …

Dnia 10 maja 2022 roku pięćdziesięciu uczniów naszej szkoły pojechało na wycieczkę do Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau utworzonego na terenie  niemieckiego obozu koncentracyjnego z czasów II wojny światowej. Na miejscu przeszliśmy przez słynną bramę z napisem „ARBEIT MACHT FREI”, a następnie przewodnik oprowadzał nas po blokach i budynkach obozowych, opowiadając ich historie oraz funkcje, jakie pełniły. W każdym z nich znajdowały się zdjęcia ludzi w różnym wieku, różnej narodowości i różnej sytuacji. Były fotografie wychodzących z wagonów ludzi, przekraczających bramę obozu, pracujących więźniów, a także zamordowanych. W poszczególnych blokach widzieliśmy różnego rodzaju przedmioty codziennego użytku, jak walizki podróżne podpisane przez do końca okłamywanych więźniów, protezy, dzbanki, garnki, szczoteczki, buty, okulary, a także włosy i materiały wykonane z nich przez Niemców. Byliśmy pod Ścianą Śmierci, gdzie rozstrzelano kilkanaście tysięcy ofiar, w celi, w której umarł św. Maksymilian Maria Kolbe, pomieszczeniach, gdzie zabijano trującym gazem, oraz malutkich, niskich celach, w których więźniowie musieli stać za karę w zgiętej pozycji przez całą noc. Następnie udaliśmy się do Birkenau – oddalonego o 3 km kolejnego obozu zagłady. Tam, przy torach, którymi podjeżdżały transporty, przewodnik opowiadał nam o selekcjach, oznaczających śmierć albo życie, o krematoriach i funkcjonowaniu obozu w Brzezince. Zostaliśmy także oprowadzeni po kilku barakach, których stan i wyposażenie uzmysławiają tragiczne i uwłaczające godności ludzkiej warunki życia obozowego.

W drodze powrotnej podjechaliśmy jeszcze do Wadowic, gdzie zobaczyliśmy dom oraz kościół parafialny św. Jana Pawła II. Na koniec spróbowaliśmy papieskich kremówek, co było przyjemnym punktem tej trudnej wycieczki, zmuszającej do refleksji nad złem tkwiącym w człowieku.