W dniu 25.10.2016 r. biblioteka szkolna zorganizowała prelekcję na temat współczesnej literatury młodzieżowej.
Zaproszona na spotkanie P. Urszula Szuster podjęła próbę odpowiedzi na pytanie „Na ile młodzież znajduje własne problemy oraz sposoby na ich rozwiązanie w książkach młodzieżowych i nie tylko?”. Omówiła również biblioterapeutyczną funkcję książki.
Pani Urszula rozpoczęła prelekcję od zdefiniowania, czym jest literatura młodzieżowa. Mówiła o zacieraniu się granic pomiędzy literaturą młodzieżową, a literaturą dla dorosłych, stylach odbioru oraz podziale literatury. Podała przykłady podziału na literaturę piękną, podróżniczą, przygodową, psychologiczną, fantastyczną… Padły przykłady rodzinnych powieści M. Musierowicz. Tchnących optymizmem powieści K. Siesickiej, która próbuje udowodnić, że każdy młody człowiek jest wyjątkowy na swój sposób. Przedstawiła również twórców literatury fantazy z Tolkienem na czele. Padły popularne nazwiska J.K. Rowling autorki Harrego Pottera, S. Meyer, A. Sapkowskiego, D. Browna, P. Coelho, S. Kinga. Pojawiła się wzmianka o nurcie „wampirycznym” w literaturze. Uwagę słuchaczy skupiła na problemach poruszanych w powieściach M. Fox, Ewy Przybylskiej, Ewy Nowak, Barbary Ciwoniuk, Doroty Terakowskiej, dotyczących problemu wyobcowania, ciąży, niepełnosprawności, oswajania ze śmiercią, rozpadu rodziny, przemocy, trudnej miłości. Zwróciła uwagę na zmiany jakie zaszły w literaturze młodzieżowej, która podąża za nowym pokoleniem, nie dydaktyzuje lecz skłania młodego czytelnika do refleksji.
Prelegentka, omówiła biblioterapeutyczną funkcję książki, polegającą na utożsamianiu się z bohaterem książkowym i wzmocnieniu poczucia indywidualizmu oraz własnej wartości.
W prelekcji wzięli udział uczniowie klas 1TA, 3TA, oraz grupa młodzieży reprezentująca klasy 1A, 2A, 3A, 2TA, 2TC, 4TB realizujące projekt edukacyjny czytelniczy w ramach udziału szkoły w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa.