Za nami pierwsza edycja projektu edukacji filmowej Tuchowskie Horyzonty Filmowe. Wtajemniczenia… W każdy drugi wtorek miesiąca chętni uczniowie klas 2 TB, 2 TC, 3 TA, 3 TC oraz 3 LO uczestniczyli w zajęciach dotyczących wybranych filmów polskich. Prowadził je lider programu „Filmoteka Szkolna” — pan Mariusz Widawski.
Do tej pory zaprezentowane zostały filmy obejmujące następujące motywy:
- Dzieci. Rodzice — „Lęk wysokości”, reż. Bartosz Konopka, 2011
- Młodość — „Obietnica”, reż. Anna Kazejak, 2014
- Malarstwo —„Młyn i krzyż”, reż. Lech Majewski, 2010
- Od filmowego kadru do filmowej sekwencji — „Ida” Pawła Pawlikowskiego, 2014
5. Inność —„Chce się żyć”, reż. Maciej Pieprzyca, 2013
6. Bunt —„Wszystko, co kocham”, reż. Jacek Borcuch, 2009.
Wasze głosy potwierdzają, że projekt ma wielką wartość edukacyjną:
- „Projekt filmowy, w którym brałem udział, uświadomił mi, jak odbierać film w głębszy sposób”,
- „Jesteśmy zadowoleni z tego projektu, gdyż nauczył nas lepszego spojrzenia na film. Przypadła nam też do gustu tematyka oglądanych filmów”,
- „Po obejrzeniu filmu (podczas projektu) zawsze dowiadywałam się czegoś nowego i nauczyłam się odbierać filmy czynnie. Teraz większą wagę przykładam do tego, co oglądam i co film sobą reprezentuje”,
- „Podoba mi się pomysł z wyjściami do kina i dowiadywaniem się czegoś nowego. Zobaczyłam filmy, których pewnie sama bym nie obejrzała”,
- „Projekt filmowy, w którym uczestniczyłam, bardzo mi się podobał, dlatego że dał mi nowe spojrzenie na odbiór filmu. Pokazał mi, jak można w inny sposób interpretować tego rodzaju teksty kultury. Ten projekt nauczył mnie nowego spojrzenia i interpretacji filmu. Forma przedstawiania filmu bardzo mi się podobała, a zwłaszcza wprowadzenie do filmu, które pozwalało na inny odbiór”,
- „Projekt filmowy, w którym uczestniczyłam w tym roku, był dla mnie bardzo ciekawym doznaniem. Te chwile spędzone w kinie na oglądaniu filmów wywołały u mnie wiele różnych uczuć. Na początku myślałam, że omawianie filmu, pomoc w interpretacji będzie bardzo nudne, niepotrzebne, jednak po pierwszym takim spotkaniu stwierdziłam, że dzięki temu mogę inaczej patrzeć na oglądany film, odbierać go na wyższym poziomie. Jestem bardzo zadowolona, że powstał taki projekt, dla mnie to świetne przygotowanie do matury, która mnie niedługo czeka, ale te spotkania maja też drugą stronę: pobudziły mnie do innego myślenia, głębszego odbierania filmów, zaczęłam gustować w innych gatunkach. Teraz oglądanie filmów to dla mnie nie tylko sposób na nudę czy miłe spędzenie wieczoru, to też możliwość odczytywania przesłania, które niesie ze sobą dany film, to nauka, którą mogę wynieść z niego dla siebie”,
- „Chciałbym, żeby te spotkania odbywały się w dalszym ciągu, ponieważ prowadzący, jak
i same filmy potrafią poruszyć moją wyobraźnię i zaciekawić”,
- „Uważamy formułę zajęć za udaną, ponieważ komentarze pana prowadzącego pomagają nam zrozumieć film, fabułę oraz niejako uczyć się od podstaw zwracania uwagi na szczegóły i przeżywanie emocji razem z bohaterami”.
Kolejne spotkania zaplanowane są od września do grudnia 2015 r.